• Wix Facebook page
  • Wix Facebook page
     052-4790654    |    clarisa@clarisateitel.co.il

 

"כי ביום הזה יכפר עליכם..." ויקרא ט"ז ל' / מאמר ליום הכיפורים

 

בעודנו מנסים לעכל את שאריות שלושת ימיה הראשונים של השנה, ובעודנו מביטים על גלגל הזמן המסתובב, אני רוצה לשתף אתכם בהגיגים חדשים לקראת החג הבא, אשר שורשיו נעוצים בראש השנה:
 בראש השנה נפתחים, על פי דברי הגמרא, שלושה ספרים של דין: 
צדיקים נחתמים מיד לחיים, רשעים למוות ובינוניים תלויים ועומדים עד יום הכיפורים. 
ולמען האמת, בכל מעגלי האנשים בהם אני נוטלת חלק, קרובים כרחוקים, לא פגשתי רשעים גמורים או צדיקים גמורים. האם העניין דומה במעגלי החיים שלכם? אם קיימים כאלו, כלומר, צדיקים גמורים ורשעים גמורים, ראשית, אשמח להכיר אותם, ושנית דינם ברור ומוחלט ואין מה להרחיב עליהם את הדיון. לכן, נעסוק ברוב רובם של בני האנוש אשר הגמרא העניקה להם את הכינוי "בינוניים". ואם יורשה לי, הלא הם, (הבינוניים) בעצם, אנחנו. כולנו הרי מורכבים "מרשע" ו"מצדיקות" במינונים משתנים. 
בראש השנה החלה הספירה של עשרת ימי התשובה המשמשים כתקופה ראויה במיוחד עבורנו, לכל אותם אלו "התלויים ועומדים", לשם עריכת חשבון נפש. יום הכיפורים הוא בעצם השיא, המקום והזמן בו ניתן להתנקות מכל אותם דברים העומדים לחובתנו. 
אין משתמע מכך בהכרח שאנחנו לא בסדר ובוודאי אין זה המקום להניף אצבע מאשימה ולומר בפנים בעלות הבעה של הלקאה עצמית: "אשמנו, בגדנו, גזלנו..." 
זהו חלון הזדמנויות לערוך מעין סקר שביעות רצון מתוך מקום של התבוננות נטולת שיפוטיות ולבדוק: 
  האם יש משהו בחיינו היום שלא עובד עבורנו יותר? 
  האם יש פלח במעגל החיים שלנו שאנחנו לא מרוצים מכפי שהוא מתנהל? 
  האם אנחנו רוצים באמת ובתמים לשנות?

אז מה מאפשר לנו יום הכיפורים בראי התורה והקבלה? 
  על פי התורה, ביום הכיפורים ניתנת אפשרות לאדם לבקש סליחה ומחילה מחטאיו כלפי אלוהים. 
  על פי הקבלה, יום כיפור הוא היום שבו אנחנו מכירים בתכונות הבלתי מתוקנות שלנו. ההכרה בהיותנו לא מושלמים היא שתוביל אותנו אל

האפשרות לבצע תיקון. 
ובהרחבה: 
על פי התורה: 
"כִּי-בַיּוֹם הַזֶּה יְכַפֵּר עֲלֵיכֶם, לְטַהֵר אֶתְכֶם: מִכֹּל, חַטֹּאתֵיכֶם, לִפְנֵי ה', תִּטְהָרוּ." 
יום הכיפורים על פי תפיסת חז"ל (בהתאם לפסוק המוזכר לעיל) הוא היום המרכזי לסליחה, למחילה ולטהרה. זהו היום שבו האל מוחל וסולח לעוונות עמו ישראל. כיון שאין מחילה ללא 
תשובה, מוקדש יום זה להתנקות ולהשתחרר מחטאים וקיבעונות שליליים ולהתחלת השנה החדשה עם מצפון נקי וראש שקט. 
לצורך כך חל איסור על חמשת עינוגי הגוף הבאים: איסור אכילה ושתייה, איסור מלאכה (כמו בשבת), איסור נעילת נעלי עור ושאר חפצי עור, איסור רחיצה, איסור סיכת הגוף ואיסור על קיום יחסי מין. 
מהו אותו גילוי רוחני שגרם למקובלים דאז לקבוע יום עם כל כך הרבה הגבלות? 
מטרת האיסורים אינה לגרום לאדם סבל, אלא לשחררו ממגבלות הגוף ובכך לעשותו דומה למלאכים נטולי צרכים גופניים, וזאת כדי שיוכל להתרכז בעבודה הרוחנית של היום המקודש הזה. 
על פי הקבלה: 
הקבלה שואלת האם באמת אנו עומדים למשפט מול בורא עולם? האם ממנו אנו צריכים לבקש סליחה ומחילה? או שמע אנו עומדים למול עצמנו ונדרשים להעמיק לתוך תוכנו פנימה על מנת למצוא את הניצוץ האלוהי שבנו? 
סליחה זהו תהליך פנימי, ולא תהליך שבו פונים למישהו אחר ומבקשים ממנו משהו. האדם דן את עצמו, אין מישהו חיצוני שדן אותו. 
הצעד הראשון בתהליך הסליחה העצמית הוא עמידה אמיצה מול האמת לאמיתה אודות עצמנו. צעד זה נקרא "הכרת הרע". להעיז ולהביט במראה ולראות ללא מורא ופחד פגם פה ופגם שם. בהודאה האמיצה הזו יש איזושהי תקווה, שבעצם הידיעה מתחילה הדרך לתיקון. זהו תכליתו של  חשבון הנפש. 
החכמה היא להשתמש באור כדי להאיר את הפינות האפלות שבנו, כי כל האמת כולה נמצאת בתוכנו. היא מתגלה בתוככי הנשמה. את בקשת השינוי או הסליחה לא ניתן לבקש  מאף אחד. אנו מרגישים את הסליחה בפנים, בתוכנו, ומייחלים לה. ואז מתוך הכוונה האמיתית מתאפשר לבצע את השינוי. 
*********


אחד ממורי הרוחניים שאל אותי פעם: מי הוא אותו אדם הזכאי לקבל את התואר מאסטר? 
אחרי דיון לא קצר הגענו למסקנה אחת ויחידה: 
המאסטר הוא אותו אחד המסוגל להכיל את עצמו ולקבל את עצמו בכל רגע נתון. 
ממקום של קבלה עצמית ישנה היכולת לקבל ולהכיל כל אחד. בעצם העובדה שסלחתם לעצמכם, סלחתם לסובבים אתכם בקלות וללא מאמץ. 
ראיתי זאת בעיני רוחי כך: 
מיהו האדם השלם? החי בשלום עם העובדה שהוא לא מושלם. מה שעושה אותו בסופו של דבר למושלם = למאסטר 
                                                               שלם

                                                   שלום              מושלם

*********

בסופו של דבר, אם התורה היא לחמנו, או שבאור הקבלה אנו מתחממים, או שאנו בתוך תהליך מודעות זה או אחר, אין חדש תחת השמש. עשרת ימי התשובה ויום הכיפורים מעניקים לנו הזדמנות פז להשקיט את הגוף, להשתחרר ממגבלות הרובד הפיזי, לעלות לרמה הרוחנית ומשם לערוך חשבון נפש עם מגירות ליבנו. לעמוד איתן לנוכח מי שאנחנו, להעיז ולהביט בגורמים המעכבים שבמערכת שלנו ולתקן את מה שאנו בשלים לתקן באותו רגע נתון. הכל נכון והכל מתאים. איש איש והאלוהים שבתוכו. 
גמר חתימה טובה, 
אהבה גדולה, 
קלריסה  טייטל