• Wix Facebook page
  • Wix Facebook page
     052-4790654    |    clarisa@clarisateitel.co.il

 

29/4/2014

עשרה צעדים לצאת ממצב של קורבנות / תרגיל מאת קלריסה טייטל

כדאי קודם לקרוא את המאמר על יום השואה

 

אף אחד מאיתנו לא חסין בפני אירועים לא נעימים שמגישים לו החיים.

על הרצף יכולים להיות אירועים גדולים כקטנים, בעלי משמעות עצומה או קטנה.

אירוע שיכול להיות בעל משמעות זניחה כלפי משהו, יכול להיות בעל משמעות גדולה מאוד עבור משהו אחר. לכן אין זה משנה מול מה אתם מתמודדים, מה שחשוב הוא לאן האירוע לקח אתכם.

האם בעקבותיו "נפלתם חזק"?

האם בעקבותיו נפגעה יכולת התפקוד שלכם?

האם בעקבותיו התהפכו עליכם החיים?

גם אני לא חסינה...גם עלי עוברים דברים גדולים כקטנים...

התבוננתי על ההתמודדות שלי מול ההתרחשויות והבנתי שכל פעם אני עושה בדיוק אותו דבר...

אני מגישה לכם באהבה גדולה את הצעדים שלי לצאת ממצבים לא נעימים, זה עובד עבורי כל פעם מחדש!

מקווה שזה יעבוד גם בשבילכם.

 

1. מצבים קשים מעוררים במיידי תגובות אוטומטיות: עצב, כעס, תסכול, אכזבה, כאב, פחד ועוד ועוד.
אפשרו לעצמכם פשוט להיות שם.
אין ברירה.
אי אפשר לדלג על השלב הזה.

2. בשלב הבא יש ניסיון של האגו (לא אצל כולם) להסתיר, להתגבר, לומר: אני חזק הכל בסדר.
חשוב לבדוק בכנות מלאה שזה נכון...שזו לא רק העמדת פנים...
יש נטייה לפרש את התחושות הללו כמצב של חולשה. דווקא היכולת שלנו לאפשר לעצמנו להיות במצב הנתון היא החוזקה האמיתית. העמדת הפנים היא החולשה.
מותר ואף רצוי להיות ברגשות הקשים והלא נעימים ולמצות אותם עד סופם!!!
מה שמטאטאים מתחת לשטיח בטרם עת יצוץ מתי שהוא...

3. לשתף אחרים במצבכם.
זה לא תמיד נעים לחשוף, לעיתים גם לא בפני האנשים הקרובים אלינו ביותר, את המצב שאיתו אנחנו מתמודדים. שיתוף של אחרים יכול לאפשר לנו להתבונן על מצבנו בפרספקטיבות חדשות, להכניס פרופורציה, להוריד מהעומס ועוד.

4. לשאול את עצמנו האם אנחנו רוצים לצאת מזה
התשובה לכך אינה ברורה מאיליה. ישנם כאלו, כולל אותי, שלעיתים השהייה במסכנות לאורך זמן עושה להם טוב. כלומר, זה משרת ומשיג דברים שלא השגנו קודם כמו תשומת לב יתרה...
רק מי שענה על השאלה בחיוב והחליט שהספיק לו ורוצה להמשיך הלאה, יוכל לעשות זאת במעבר לשלב הבא.

5. לשאול את עצמנו את השאלות הנכונות!
אחרי הפרץ הראשון של הרגשות, מופיעות ועולות, גם כאן באופן טבעי ואוטומטי, שאלות:למה אני?, למה עכשיו? מה כבר עשיתי שזה מגיע לי?
אלו לא שאלות שמקדמות, אלא משמרות את המצב. מאחורי כל "למה" מסתתר סיפור. לפעמים סיפור טוב ולפעמים לא. אם אנחנו רוצים להיצמד לסיפורים שלנו, בבקשה...אם אנחנו רוצים לעבור הלאה, יש לשאול שאלות מקדמות כמו: מה זה בא ללמד אותי? מה אני צריך/ה לעשות שונה מעכשיו? אילו הייתי אדם אחר מה הייתי יכול/ה לעשות עכשיו? מי מהאנשים שאני מכירה יכול לעזור לי?

6. בקשו עזרה!
לא נולדנו עם ספר הדרכה ביד המכין אותנו להתמודד עם כל המצבים האפשריים. כשמתקלקל מכשיר חשמלי בבית, אנחנו מזמינים טכנאי, כשהגינה זקוקה לטיפול אנחנו מזמינים גנן, כשיש חרקים אנחנו מזמינים מדביר...אבל כשמשהו לא עובד אצלנו יש לנו מן אמונה כזו שאם אנחנו לא יכולים לעזור לעצמנו אז משהו בנו לא בסדר. וחלילה שמשהו ידע מזה.
גם האדם המודע ביותר והערני ביותר וזה שלמד את כל הלימודים האפשריים הקשורים להתפתחות אישית, יעמוד מול מראה היקפית, יראה כל פגם ופגם ידע בדיוק מה לא בסדר ואיך לתקן...נכון? אז זהו שלא. גם בעמידה מול מראה היקפית יש נקודות עיוורות בשדה הראיה שרק מישהו חיצוני לנו יכול לעזור לנו לראות. זה יכול להיות איש מקצוע או חבר קרוב או זר מוחלט.
בקשו עזרה לראות את הנקודות העיוורות, בקשו עזרה בנחמה, בקשו עזרה בהקשבה או בכל דבר אחר שתמצאו לנכון. אל תישארו עם זה לבד.

7. היפתחו לקבל
שיתפתם אחרים במצבכם, ביקשתם עזרה ועכשיו החכמה הגדולה היא להסכים לקבל...כמו שאתם במצבים כאלה רוצים להיות עבור אחרים ולתת מעצמכם, גם לאחרים יש את הרצון ואפילו הצורך. תנו לאחרים לממש את עקרון הנתינה ותנו להם לתת לכם. מגיע לכם לקבל.

8. השלימו עם דברים בלתי הפיכים
הרבה פעמים אנחנו מוצאים עצמנו רבים עם עובדות קיימות אותן אי אפשר לשנות... הדבר כבר קרה והוא בלתי הפיך! אך מהמקום של קושי לקבל את המציאות החדשה שנכפתה עלינו, אנחנו ממשיכים לתהות ולריב עם המציאות עוד ועוד. זה כמו לדפוק את הראש בקיר. נעים לכם? המשיכו...לא נעים? זה הזמן להשקיע אנרגיה בשלבי הריפוי והשיקום.

9. מנו את הדברים הנפלאים שיש לכם בחיים
זו לא קלישאה. זה באמת עובד. לכולנו בכל רגע נתון יש 50% סיבות להרגיש רע ו 50% סיבות להרגיש נפלא. מה שמאפשר לנו להרגיש נפלא זה להתמקד בדברים שכן עובדים לנו, ובדברים הנפלאים שכן יש לנו בחיים. לפעמים, במצבים קשים, יהיו אלו דברים מובנים מאליהם כמו ללכת, לנשום, לתפקד וכו'

10. מצאו לכם מקורות השראה
כמה ממקורות ההשראה שלי:
ניל דונלד וולש מחבר הספר "שיחות עם אלוהים" ספר שהביא אותו לפסגה מהאשפתות, תרתי משמע
סטיבן הוקינג אסטרופיזיקאי תאורטיקן ופרופסור באוניברסיטת קיימברידג' מחבר הספר "קיצור תולדות הזמן" אליו משויכת האמרה: "כל אחד יכול למצוא משהו להצליח בו"
אבא שלי, דר' שמואל (מילו) אורבך שבזכות הומור וראש טוב ניצח שני גידולי סרטן, בכבד ובטחול, בגיל 86.
רונה רמון על ההתמודדות שלה עם שכול
ביירון קייטי מחברת הספר "לאהוב את מה שיש" והוגת שיטת "העבודה"

 

זכרו שאפשר לקחת מאיתנו הכל!  

מלבד את העצמאות והחופש להעניק לחיים משמעות.

אף אחד בעולם לא יכול להחליט בשבילנו מה להרגיש ומתי. אלא אם כן אנחנו מאפשרים לו להשפיע עלינו מכל הסיבות הנכונות והלא נכונות.

 

בהצלחה!

אהבה גדולה

קלריסה

     052-4790654    |    clarisa@clarisateitel.co.il